Isolatie schuin dak : van het een komt het ander

De isolatie van de zolder houdt ons bezig... 

Nou hebben we voor de zolder straks een isolatiewaarde van 4 rd aan isolatiemateriaal erop zitten. Alleen zit er dan op de voorzolder nog steeds een oud veluxraampje met kieren...

Vervolgens begon manlief erover dat het wel zo verstandig was om dan gelijk een dakraam in de zolderkamer te zetten. Dat is nu namelijk best een donkere kamer en het niet handig om dit achteraf nog eens te doen.

Maar tja... wat zet je er dan in? Neem je een standaard velux dakraam, waardoor de warmteisolatie van de zolder eigenlijk weer afneemt? Of zouden er ook dakramen zijn die een hogere isolatiewaarde hebben?

Ja dus... Er zijn dakramen met 3-dubbel glas. Die kosten alleen wel weer "iets"  meer. Ik zag op internet voor 600 euro een raam van 78 x 98, inclusief gootstukken. Een klein raampje kost maar net iets minder, wat zou betekenen dat we net zo goed twee dezelfde ramen kunnen plaatsen = 1200 euro totaal zonder eventuele plaatsingskosten. 
Het bedrag zit niet in het kluspotje en ik wilde deze winter nou eindelijk wel eens die inzethaard realiseren: tweedehands kopen en dan in de open haard laten plaatsen.

Moeilijk hoor! Kiezen we ervoor om het gelijk goed te doen en dan toch maar even een ander potje aan te spreken? Doen we moeilijk en kunnen we er net zo goed gewone dakramen inzetten? En doen we dit jaar alleen de zolder en wachten we nog maar een jaar met de kachel?

Of stoppen we toch even wat meer geld in het huis met het idee dat dat ook onmiddellijk gaat renderen?


Wat zouden jullie doen?

Reacties

  1. Ik zou de ogen en oren goed openhouden totdat je van beide een mooie aanbieding tegenkomt. Wat let je om rond te bellen en goed te vergelijken, wellicht heb je dan beide voor de prijs van bijna één.:-) Een brutaal mens heeft de halve wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaring is dat ramen direct plaatsen over het algemeen het gunstigst is. Dat is het snelst gedaan en dan is de kans op beschadigingen aan je stucwerk minimaal. Ik weet niet hoe dat zit met bijvoorbeeld behang, dat lijkt me iets minder gevoelig, maar toch. Wij hebben dit jaar ook nog extra ramen laten plaatsen en dat was veel meer werk dan toen we het deden voordat de isolatie geplaatst was. Wij hoefden voor het plaatsen niet te betalen, maar als je dat wel doet, dan denk ik dat de kosten lager zijn als er niet al van alles voor zit. Veel zal het overigens niet schelen, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het gelijk goed aanpakken en inderdaad her en der rondbellen maar wel gelijk de ramen plaatsen. Denk dat je er spijt van krijgt als je het niet gelijk goed doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt niet alleen gootstukken nodig maar ook nog waterkerende manchetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ipie!
      Die zitten er bij die isolerende ramen ook gelijk bij.

      Verwijderen
    2. Of dat denk ik... zoek ik even uit.

      Verwijderen
    3. Mijn man heeft een klusbedrijf, vandaar....;)

      Verwijderen
    4. Aha!
      Ik zag trouwens dat die dingen er bij de extra isolerende ramen gelijk bij zitten.

      Dan nog zijn die 3-laagsramen een stuk duurder (1200 euro tegen 6000-700 euro).

      We peinzen nog even verder...

      Groetjes, Bespaarzuinig

      Verwijderen
  5. Wij hebben het eerste raam (in het schuine dak) laten plaatsen (V.elux) en zagen toen hoe makkelijk dat was. Het tweede raam (goedkoper merk)hebben we zelf geplaatst. Prima jarenlang gefunctioneerd, geen verschil met het dure raam.
    Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben twee normale Velux dakramen, wel met verduisterings-rolgordijn die s avonds altijd dicht is, als extra isolatielaagje en ondanks dat hebben we het nooit koud (dit is onze slaapkamer). Ik denk dat ik voor de 'normale' velux dakramen met dubbelglas zou gaan en lekker het inzethaardje nemen :) (zou ik ook wel willen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb in mijn vorige huurhuisje jarenlang onder een echt groot formaat Velux geslapen met ook zo'n verduisterings-rolgordijn en ondanks dat het huisje sowieso al slecht geïsoleerd was, was het op de slaapkamer nooit echt koud of kwam er veel tocht langs het raam (en dat zegt wat want ik ben een mega koukleum), dus ik denk dat het niet persé extra geïsoleerde ramen hoeven te zijn hoor.

    En ik zou er voor kiezen om dat nu gelijk mee te pakken, je bent daar nu toch bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou er ook voor opteren om direct veluxen te laten steken. Het komt wellicht goedkoper uit om die meteen te laten plaatsen als de 'mannen' toch aan het dak moeten werken om isolatie te plaatsen. Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met isoleren van bestaande niet geïsoleerde spouwmuren door het injecteren van pur schuim, eps parels, vlokken....? Wij denken eraan om de spouwmuren te laten 'opspuiten' omdat we wellicht meer gaan besparen daarmee of met het isoleren van onze zolder (zoldervloer is al geïsoleerd en zoler wordt enkel gebruikt als opslagruimte)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze "ramen-man" kwam ook met het idee van 3-dubbeldikke beglazing. Maar dat werd 'm toch effe iets te duur (maar nu moeten we er wel 7 laten plaatsen, gewone dan). Maar de isolatiewaarde van de nieuwe "gewone" HR-ramen is ook al best goed hoor. Wij hebben op zolder al 3 Velux-dakramen, en ben er erg blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zou het toch doen nu je bezig bent! Je kan zelf kiezen welke ramen je koopt, maar voor het werk is de logische volgorde toch eerst de structuur goed te hebben en dan pas te gaan afwerken. Dit houdt ook in dat je ramen de grootte hebben die ze moeten gaan hebben. Als je meer geld in een ander potje ter beschikking hebt, kan je voor jezelf gaan uitmaken of je de haard ook graag dit jaar meeneemt of toch maar uitstelt tot er geld in het juiste potje zit.
    Ik ben voorstander van a) de logische volgorde van de werken respecteren om zo meerwerk en meerkost op een later moment te vermijden en b) onmiddellijk af te werken zoals je het echt wil gaan hebben en als dat niet mogelijk is, alles laten zoals het is en doorsparen tot er wel geld voorhanden is.
    Het halve werk beklaag je je over x aantal tijd waarschijnlijk toch, dan ga je alsnog sparen om het overnieuw te doen of je verspilt er veel mentale energie aan. Is toch mijn ervaring...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lees eventjes goed mee want wij zitten met hetzelfde "probleem"!
    Er is ook zoveel keus wat dakramen betreft en wat is nu wijsheid!?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben erg benieuwd waar jullie uiteindelijk voor gekozen hebben en wat het resultaat geworden is!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts