Schoonmaken : Avondroutine

Vorige week schreef ik over het wekelijks schoonmaken van ons huis (het snelle, oppervlakkige poetsrondje). Dat is heel handig, maar werkt vooral goed in een opgeruimd huis. Hiervoor hebben wij   (ik dus) onder andere een ochtendroutine en een avondroutine. Gewoon om te zorgen dat het huishouden dag in dag uit soepel loopt.

De koffie staat klaar!
Het lijkt onlogisch om te beginnen met de avondroutine, maar dat is het niet. Mijn avondritueel is erg belangrijk voor een soepel lopende ochtend. 's Morgens vroeg heb ik namelijk de neiging om dingen te vergeten, kan ik moeilijk beslissingen nemen en heb ik absoluut geen smaak qua kleding.
Kun je je ongeveer voorstellen hoe ik (pre-avondroutine) jarenlang op mijn werk aankwam?

Mijn avondroutine is als volgt:
- Na het eten de keuken aan kant en eventueel de vaatwasser aan.
- Koffie startklaar zetten voor de volgende ochtend
- Rugzak, fruit en beker zoon klaarmaken en klaarzetten
- Oppervlakken en vloer in de woonkamer opruimen
- Tas checken: zit alles erin wat ik morgen nodig heb? Overbodige zooi eruit.
- Wat naar boven moet mee naar boven nemen (in de wasmand).
- Kleding klaarleggen voor de volgende dag.
- Tandenpoetsen, pyjama aan en fijn onder de wol met een boek.

Hiermee worden woonkamer en keuken dus dagelijks opgeruimd.
Ook staat bijna alles voor de volgende dag al klaar.

Hoe ziet jouw avondritueel eruit?
En ben je er tevreden over?

Reacties

  1. Top, prima toch. Ik ben meer van het middagritueel. Altijd gehad met werken, opruimen of wat dan ook. In de middag ga ik als een speer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga in de middagook harder dan 's avonds. De pest is alleen dat ik (en zoon en de man) daarna nog vrolijk rommel maken. Hoe werkt dat bij jullie?

      Verwijderen
  2. Herkenbaar en mooi samengevat in de zin over de relatie tussen je avond ritueel en een soepel lopende ochtend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je. Het heeft me overigens jaren gekost om hier achter te komen. Maar ben nog dagelijks blij met onze soepel lopende ochtenden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als jij zorg ik dat het huis netjes is, en dek ik de tafel voor het ontbijt alvast.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts