wel of niet een bokashi emmer kopen...

Door een blogberichtje van "Bewuste eenvoud" ben ik op het spoor van bokashi gezet.

Het voordeel van het Bokashi systeem is dat je door middel van fermentatie al je organische  afval om kunt zetten in compost en vloeibare meststof. Dit betekent dat niet alleen rauwe groenten, maar ook restjes gekookt voedsel en brood verwerkt kunnen worden tot compost. Dit zou de hoeveelheid afval wat in de groenbak verdwijnt drastisch moeten verminderen. 

Dat wil ik wel!

En nou zit ik dus in dubio...  koop ik het systeem wat speciaal daarvoor bedoeld is, of ga ik zelf wat fabriceren?

Dat zelf maken wordt gelijk een drempel merk ik. Eerst emmers vinden, met bijpassend deksel, die wel goed afsluit maar ook niet te vast zit. Dan een kraantje erin zien te fabriceren. En dan is er de kans dat het niet lukt of dat ik m'n zelfgefabriceerde gevallen toch niet zo handig vind.

Nog los van het gegeven dat het hier op dit moment superdruk is. Leuk wat tuinieren of dingetjes uitproberen gaat nog net, maar het bijeen zoeken van materiaal en priegelen met plastic is nou niet echt iets waar ik op zit te wachten(of maak ik het te groot?)

Zelf starter maken kan ook, maar goed... ik weet niet goed wat het eindresultaat moet zijn en om dan gelijk te gaan experimenteren vind ik een beetje teveel van het goede.

Zucht... eigenlijk wil ik gewoon dat setje kopen en klaar en dan van de zomer eens op het gemakje gaan experimenteren met het zelf maken van de starter.

Maar ja... qua consuminderen is dat wat minder (60 euro voor 2 bakken en 1 zak starter) en qua no waste koop je dan eerst 2 plastic gevallen om dan vervolgens wel bijna al je organische afval om te kunnen zetten in vruchtbare grond...

De vraag is of het vasthouden aan principes uiteindelijk ook leidt tot realisatie.


Ik dub nog even door.

Input is welkom!

Reacties

  1. Ik heb dit soort dingen ook heel vaak, dan wil ik iets kopen om een goed voornemen te realiseren. Alleen vaak komt er na dat kopen niet zoveel meer van. Ik denk dat ik in jouw geval eerst zelf iets zou maken. Als je die tijd en energie erin steekt, dan is de kans denk ik ook groter dat je die tijd en energie in het proces zelf stopt.

    Ik moet zeggen dat zo'n emmer er wel mooi uitziet, niet qua uiterlijk, maar dat het werkt. Aan de andere kant heb ik zelf liever een composthoop in mijn tuin, dan een minicomposthoop in mijn keuken. Ik snap dat je het niet ruikt, maar voor sommige dingen moet je - vind ik - de natuur gewoon z'n werk laten doen. Als ik er dus nog eens naar kijk, dan was ik er helemaal niet aan begonnen, maar dat is dan weer persoonlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb n.a.v. jouw blog het boek "Overleven op je eigen km2" gekocht (vorige week, dus een boekenweekboek erbij en zondag lekker gratis met de trein in het kader van het consuminderen!) en kwam daar idd de bokashiemmer tegen. Eigenlijk wilde ik wormenbakken onder het aanrecht zetten maar dat ziet mijn man niet zo zitten. Dit is een mooi alternatief. Denk dat ik de emmers wel ga aanschaffen misschien geef ik ze mijn man voor z'n verjaardag ;).
    Het grote voordeel is dat je er ook gekookt voedsel in kan gooien, zelfs vlees! Wel weer een behoorlijke aanschaf en weer meer plastic in ons huis :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een reactie op een emmer vinden mét deksel. De plaatselijke snackbar bewaard in ons dorp zijn grote mayonaise emmers met deksel. Overigens alle maten emmers, sate saus zit in kleine emmers. Hij blij, wij blij. Handig voor behangplaksel bewaren en vele doeleinden. Heeft ie ze niet? Als je het vraagt wil hij de volgende keer best een emmertje bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nadeel vind ik: door de druk vh afval in de bovenste emmer komt deze klemvast te zitten in de onderste. Om het sap eruit te halen heb ik echt hulp nodig van iemand want ik krijg ze met geen mogelijkheid zelf uit elkaar. Heb nu toch maar de emmers met kraantje besteld.

      Verwijderen
  4. Hallo, erg herkenbaar! Ik heb even gezocht en vond een leuk alternatief. Twee emmers op elkaar, de bovenste emmer gaatjes in maken zodat het vocht naar de tweede emmer kan zakken. Bovenste emmer met een afsluitbare deksel. Op deze manier hoef je niet te prutsen met kraantjes en dergelijke. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ga het zeker doen. Moet volgens mij voor een paar euro te realiseren zijn. Zag al afsluitbare emmer voor 1 euro per stuk op marktplaats...

    teenslipper

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip!

      Ik heb uiteindelijk de bokashi emmers toch maar gekocht.
      Ze bevallen tot nu toe erg goed overigens.

      Ben benieuwd naar de resultaten van jouw experiment!

      Verwijderen
  5. Heb naar aanleiding van een tip op youtube even een paar weggooiemmers bij de chinees gehaald,gaatjes in de bodem van de ene geboord,de ene in de andere en klaar is kees,3 minuten werk,voor 2 pers.huishouden zijn 2x twee emmers genoeg,in de zomer op het balkon,neemt nauwlijks plaats in,wel even goede stamper maken of kopen(zuurkoolstamper bv).De starter kopen in amsterdam west,kostongeveer 6.50 per 2 kg,doe je maanden mee,ongeveer15gr per laagje van 1 dag afval toevoegen.Om de twee wkn van emmers wisselen en klaar is kees! hein uit leiden

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts