experimenten (met bramen)

Vandaag weer bramen geplukt: 2 1/2 kg! Niet gek voor een uurtje relaxt plukken aan de rand van het Veerse meer. Bijkomend voordeel is dat het een zeer rijk gevoel geeft om 's avonds na het werk op zo'n mooie plek gezellig samen met manlief gratis ingrediënten voor luxe etenswaren te verzamelen.


Het enige nadeel aan bramen plukken is dat je er daarna ook gelijk iets mee moet. Ingevroren bramen voor onze dagelijkse fruitshake hebben we even genoeg. Daarbij hebben wij maar een kleine vriezer met 3 laden en daar moet nog meer in dan alleen bramen. 

Daarom zijn we aan het experimenteren!

Deze week hebben we 4 potten gevuld met (kokend) suikerwater en hele bramen. Dit zou bramensap én nog naar vers fruit smakende bramen op moeten leveren. Vandaag hebben we de bramen na een uitgebreide uitzoek- en wassessie in een grote pan gezet en ruim bestrooid met suiker. Dit moet bramensiroop worden volgens de koude sapmethode. Dat moet nu 24 uur staan en dan kunnen we het morgen verder verwerken (lees: nog meer suiker toevoegen en in schone flessen doen). 

Van de resten willen we dan proberen om een gedroogde fruit"koek" te maken. Eigenlijk een soort ingedikte, gezeefde jam die je droogt aan de lucht tot een soort fruitplak met een zeer geconcentreerde smaak. Hiervoor moeten we wel nog appels toevoegen voor het zoet (het is namelijk een natuurlijk gezoete koek - afgezien dan van de nu al aan de bramen toegevoegde suiker). 

Kortom: wordt vervolgd!


Goede (bewaar) recepten met bramen zijn trouwens welkom!


Reacties

  1. Hier in vlaanderen zetten we krieken op jenever.
    Jenever en een beetje suiker.Dit tesamen met de vruchten in een bokaal.Misschien bruikbaar voor bramen.Zeer lekker.
    Ik dacht dat ze in Nederland dit Boerejongens noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij aten ook heel vaak bramensap, bijvoorbeeld met custardpap erbij. Was echt zalig. Mijn moeder zeefde het ook altijd, zodat het echt een soort siroop was, zonder allerlei pitjes of klontjes. Als ik weer eens bramen in overvloed heb, zou ik dat er als eerste van gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een heerlijk recept voor een appel-bramencake. Sinds ik bramen kan plukken heb ik de cake al 4 keer gebakken. Hij staat op mijn blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij brengt me op een idee met je koek.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts