Buisjes en andere onlogische zaken

Als kind kreeg ik altijd oorontsteking als ik met mijn hoofd onder water was geweest. Zelfs met haren wassen moest ik oppassen. Ik weet niet of jullie wel eens oorontsteking hebben gehad, maar dat is echt pure ellende.

Uiteindelijk kreeg ik operatief buisjes in mijn oren geplaatst. 
Bij de controle daarna werd mijn moeder als handvat verteld dat ik met die buisjes geen water in mijn oren mocht krijgen.... En dus moest ik dopjes in als ik het water in ging. 
Over een zinloze operatie gesproken. Die dopjes hadden zonder operatie waarschijnlijk ook wel goed gewerkt tegen die oorontstekingen.

De buisjes zijn weg en ik krijg nog steeds last van mijn oren als er water in komt. Zolang ik een beetje oppas is er echter niets aan de hand. 


Deze week heb ik mijn nieuwe bril opgehaald. Bril nr 3 in 6 jaar tijd. De zoveelste bril met een "krasvaste laag" of hoe ze dat ook noemen. Aangezien mijn vorige brillen er na 1 1/2 - 2 jaar echt mistig uitzien van de verpulverende toplaag besloot ik over te stappen naar een andere brillenboer EN nu eens goed te vragen hoe ik het beste met mijn nieuwe bril om kon gaan.

Om een lang verhaal kort te houden, het komt er op neer dat ik ervoor moet zorgen dat het glas niet beschadigd raakt... Poetsen alleen met handzeep en dan een schone hydrofiele luier en anders met een speciaal doekje en er altijd voor zorgen dat er niets tegenaan komt (dus ook niet op het glas op mijn nachtkastje gooien).

Nu vraag ik mij af: waarvoor heb ik dan die anti-kraslaag als ik MET die anti-kraslaag nog steeds zo voorzichtig moet zijn met die bril? Ben ik dat niet, dan krijg ik geen krassen, maar wel een toplaag die loslaat en dat geeft ook wazig zicht (en ziet er niet uit). Wat is de zin van een anti-kraslaag die net zo min tegen krassen kan als het glas zelf? 

Ik begrijp het niet. Maar goed... dit is de eerste bril in mijn leven die elke avond braaf in zijn doosje gaat. Ben benieuwd hoe lang ik dat vol hou. Nou alleen oppassen met door bossen en struiken heenstruinen en niet tegen dingen aanlopen... Anders heeft al die voorzichtigheid nog steeds weinig zin.


Mijn volgende bril wordt er maar gewoon weer eentje met glazen van glas, als ze die nog maken. Daar had ik dit gelazer nooit mee. 

Reacties

  1. Ik heb gewoon een bril met kunststof glazen, zonder dure lagen. Ik heb altijd geleerd 'm niet op de glazen te leggen en doe er verder niets bijzonders mee. Heb eigenlijk nooit last van enorme krassen of andere dingen. Maar het is wel vreemd ja, want je betaalt vaak flink voor zo'n laag, dan mag je toch ook verwachten dat het tegen een stootje kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit mijn hart gegrepen dit! Ik heb ook voortdurend dat de 'coating' van mijn brillen binnen no time loslaat! Ik heb al gevraagd of ze die er dan niet kunnen afhalen, maar dat kan blijkbaar ook niet. Zo heb ik na 1 jaar al een nieuwe bril moeten kopen! Vroeger had ik dit probleem ook niet.

    De laatste keer dat de antikraslaag weer losliet, heb ik van de Specsavers gratis nieuwe glazen gekregen, omdat het binnen een jaar was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arch! Ik was dus overgestapt van H.ans A.nders naar S.pecsavers in verband met die loslatende anti-kraslaag....

      Dat is dus van de regen in de drup!

      Ik ga dat ding scherp in de gaten houden (haha gelukkig zie ik wel goed van dichtbij ;-)) en ga deze keer onmiddellijk terug naar de winkel zodra er ook maar een mm loslaat.

      Verwijderen
  3. Waar je vooral NIET je bril mee moet schoonmaken zijn die speciale vochtige brillendoekjs, de houtsplinters in die doekjes verergeren het krassen of loslaten van de coating.
    (denk in dit geval ook: papieren zakdoekjes of zelfs microvezeldoekjes)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De laatste keer bij de opticien (greving en greving) konden we ook kiezen voor krasvaste glazen. Met garantie van de fabriek dat als er binnen X tijd wel krassen in komen je gratis nieuwe glazen krijgt. Maakte niet uit waar die krassen door kwamen. Waren wel iest duurdere glazen.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts