Loslatende coating bij brillen

Gisteren schreef ik over de loslatende coating bij mijn brillen. Omdat een reactie van Vlijtig Liesje mij doet vrezen dat ik met mijn nieuwe bril waarschijnlijk dezelfde problemen zal krijgen, ben ik gaan zoeken op internet. 

En hahaaa! Vlijtig Liesje en ik zijn bepaald niet de enigen met loslatende coatings. Dit is kennelijk een veel voorkomend probleem bij (betaalbare?) brillen. 

Met enig zoeken vond ik een filmpje over iemand die die coating verwijderde met "armor etch". Van daaruit ben ik gaan zoeken. Kennelijk hebben meer mensen dit gedaan met hun kunststof brillenglazen met loslatende coating. Uiteindelijk kwam ik op deze link

Alles geheel voor eigen risico trouwens! Maar als ik er achter kom hoe dat goedje in het Nederlands heet (tips welkom) ga ik het zeker testen op een oude bril. 

Er liggen er nog 3 in de kast met een beschadigde coating, dus dat is het proberen waard...

Reacties

  1. je kunt m ook gewoon bij de opticien brengen en de coating laten verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie.

      Mijn mond valt hier trouwens van open: weet je dat de brillenboeren dat dus nog nooit tegen mij gezegd hebben!

      Heb je ervaring met het verwijderen van de coating door de opticien? Wat kost dat? Hoe is het resultaat?

      Verwijderen
    2. Bij ons is het gratis. Het resultaat is wisselend. Je krijgt natuurlijk een schittering op de bril en evt krasjes zullen meer opvallen. De glazen moeten een nacht in een badje liggen. Soms komen ze er niet beter uit. Groetjes, Carin

      Verwijderen
    3. Het klopt dat dunnere glazen niet zonder coating geleverd kunnen worden. Een eventuele oorzaak kan zijn, dat de glazen te strak ingeslepen zitten. Dan komt de coating onder spanning te staan. En er zit verschil in kwaliteit in coatings. Groetjes, Carin

      Verwijderen
    4. PS Het goedje wat wij hebben is geschikt voor kunststof glazen.

      Verwijderen
  2. Wacht even: ik lees net dat dat bij kunststof glazen niet kan (en dat is dus wat ik heb).

    De (doe het zelf) methode waar ik hierboven naar verwijs kan wel bij kunststof glazen, maar juist weer niet bij glazen glazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon teruggaan! Mijn zus had het ook en is meteen naar H.ans teruggegaan. Zij kreeg nieuwe (gratis uiteraard) glazen! Duurde 3 dagen en in de winkel zijn de glazen vervangen. Dit keer had zij zonder coating genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Terug gaan naar de optiecien! Mijn moeder had hier ook vaak last van! Dure glazen + montuur en elke keer die coating eraf! En wat heeft die coating voor zin? Ik heb zelf altijd de "fabrieksglaasjes" erin, 49 euro per stuk en ze bevallen me prima! Niks meer aan doen. Mijn kinderen hebben ze er ook in, en dat blijft ook goed!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lastige is, dat die standaardglazen niet dun geslepen zijn. Ik heb -4,5 en -5,5 en dan krijg je volgens de brillenboer vrij dikke glazen als je ze niet dun laat slijpen.

      Hoe is jouw ervaring daarmee?

      Verwijderen
    2. En bij die dungeslepen glazen zit standaard.... die coating!

      Verwijderen
  5. Het is mij gelukt. Het recept:
    benodigdheden:
    - glazen bakje(lasagnaschaaltje?)
    - schoonmaakazijn
    - afvoerontstopper korrels (sodium perchlorite)
    * verwijder waar mogelijk alle kunststof delen van de bril
    * laat de bril met de glazen naar beneden, buitjes erbuiten, in het bakje een dag weken in de schoonmaakazijn (hierdoor wordt de coating bros)
    Nu kan je niet meer door de bril kijken maar dit is voorbereiding voor de volgende stap
    * laat de bril een dag weken in water met een flinke scheut korrels (dit dient buiten te gebeuren en adem onder geen beding de dampen in!)
    * nu kan je de coating eraf schuren met wattenschijfjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'sodium hydroxide' afvoerontstopperkorrels werken nog beter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. A.U.B. staerkte van de oplossing met afvoerontstopperkorrels gms/ltr. ? is belangrijk om te weten !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de glazen gepolijst met een wattenschijfje en tandpasta (sensodyne gentle whitening) ik moet alleen de glazen er nog uit zien te halen om de randjes te doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts