Hoe hoog staat jullie thermostaat?

Manlief en ik zitten in onze jaarlijks terugkerende discussie over de kachel. Wat hij prettig vind, is voor mij veel te warm en mijn comfortabele temperatuur is voor hem echt te koud.

We schipperen nu maar een beetje door het overdag op mijn temperatuur te houden (behalve als ik weg ben, dan gaat de kachel gelijk hoog natuurlijk) en dan 's avonds manlief zijn temperatuur. Hoewel ik moet bekennen dat ik de thermostaat iets lager zet als ik de kans krijg.

Ik geloof niet dat we hier ooit echt uit gaan komen. En het ergste is nog dat mijn voorkeurstemperatuur lijkt te dalen... Tegenwoordig vind ik 17 graden overdag eigenlijk wel heel prettig. Dat schiet natuurlijk niet op met een man die het vanaf 21 graden net comfortabel gaat vinden.

Dat wordt nog wat als ik ooit in de overgang raak....


Wie bepaalt bij jullie thuis hoe hoog de kachel gaat? En heeft iedereen dezelfde voorkeurstemperatuur? Of wordt er ook geschipperd?

Reacties

  1. Hier staat de thermostaat op 16,5 graden.
    Als de kinderen het koud hebben kruipen ze onder een deken. Een enkele keer zet ik hem op 17 graden. Ieder jaar proberen we een half graadje lager. Ze vinden dat geen probleem hier gelukkig. Wat lastig voor je dat je man het zo gauw koud heeft.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke,
      Haha en heel lastig voor mijn man dat ik het zo snel warm heb.... ;-)

      Verwijderen
  2. Ik bepaal de tempratuur en zet de kachel uit als ik naar bed ga. Manlief vergeet dat soort dingen. Overdag als ik thuis ben staat hij op 18 en als ik ga zitten gaat hij naar 19 en 20 als ik het echt koud heb of manlief het echt te koud vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier staat hij overdag op 18. In de avond 19.5 en als het echt koud aanvoelt 20. In de nacht op 16. Wonen op een hoekappartement en dat is wel te voelen met deze kou. Ik moet zelf de cv lager en hoger zetten, de kids denken er niet altijd aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overdag Ls ik bezig ben op 19, 's avonds of als ik zit op 20. Dat is al 2 graden lager dan vroeger en op de bovenverdieping stook ik, behalve in de badkamer niet. Lager gaat niet, ik heb last van artrose en mijn gewrichten worden bij een lagere temperatuur te pijnlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Overdag tussen de 17 en 19 graden, afhankelijk van wat we overdag doen zeg maar. Als we een beetje bezig zijn is 17 prima, als we op de bank zitten wil al snel de 18 - 19 graden aangaan.

    's avonds vaak 20 à 20,5 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons ook altijd op 17 graden, ook 's avonds als we gaan zitten. Gelukkig geen discussie hierover. Lijkt me lastig zeg, want jullie voorkeuren liggen wel heel ver uit elkaar! Kun je geen houtkacheltje stoken? Heel dichtbij is het lekker warm (zeg maar...) en wat verder de kamer in wat minder tropisch. Maar dan moet je wel een schoorsteen hebben natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevallig hebben we gisteravond bij vrienden voor de houtkachel gezeten. Wat mij betreft sowieso een meer prettige warmte.

      Manlief leek wel wat te zien in een houtkachel, dus wie weet...

      De schoorsteen zit er al!

      Verwijderen
  7. Overdag, als ik man thuis ben, dan staat de temp op 15"C. Ik wandel 1,5 uur per dag en blijf ik daarna nog 1 uur warm. "s avonds schipperen we een beetje tussen de 17"C en 18.4 "C. 's nachts staat de temp op 13"C. We wonen in een oud huis en verwarmen overdag alleen de woonkamer en 's avonds rond 20:00 uur de slaapkamer zodat de ergste kou eruit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. overdag als ik alleen thuis ben staat de verwarming niet aan , heb alleen een kacheltje aan ik de kamer waar mijn computer staat, als mijn dochter thuis komt zet zij de verwarming aan op 18 graden en als ik savonds thuis kom zet ik de verwarming weer uit rond een uur of negen, vroeger hadden wij de verwarming ook veel hoger staan ,maar heb me zelf aangewend om hem telkens een halve graad lager te zetten en tegenwoordig vinden wij het bij 18 graden al lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 17 graden vindt wel erg fris en dan zou de cv hier niet aanhoeven :)

    Overdag 18,5 is lekker en s,avonds graadje erbij.

    Naar bed staat hij op 10 hoeft niet gestookt te worden s,ochtends is hier 17 graden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben geen termostaat,wel draai ik de verwarming zo dat het uiteindelijk zo'n graad of 19 word/is tegen de avond.Om 21.00u gaat 'ie weer uit en boven stoken we helemaal niet.Heel af en toe dochter tijdens de studie,maar die slaapt aan de zonnige kant, dus is bijna nooit nodig.Hier gelukkig geen discussies hierover.Ik heb het vaak kouder dan mijn man.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. overdag 18 of als ik veel moet poetsen even niets en dan is het 16. 's Avonds gaat die naar 19. Manlief heeft het hier ook altijd koud, maar wij, 2 kids en ikzelf hebben het altijd warm. Dus omdat hij in de minderheid is moet hij zich aanpassen.
    Als er bezoek komt zorg ik dat het overdag wel hoger zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een onzin zeg! Zuinig zijn is goed, maar als het koud is, dan gewoon stoken. Hier staat de termostaat overdag op 15 graden. maar de kamer is 19 graden warm, en vanaf 17 uur tot 20 uur gaat de termostaat op 21 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je mijn stukje goed leest, dan zie je dat ik de kachel niet laag zet sec om te besparen, maar omdat ik mij prettig voel bij die temperatuur.

      En... wat voor jou lekker warm is, is voor een ander misschien wel onprettig heet.

      Verwijderen
  13. Ik ben op een leeftijd dat je het nooit meer koud hebt ..... Op kantoor deel ik mijn kantoortje met Wim. En Wim is een koukleum (een bibberend juffershondje noem ik hem). Als hij er niet is gooi ik het raam open en zet de cv heel laag. Is hij er wel, dan pel ik al mijn laagjeskleding af en zit ik voor gek in mijn bloesje. Gelukkig kunnen we er samen om lachen.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier staat hij 's nachts op 15 graden maar meestal blijf het wel 16 of 16,5 graden. Overdag 17 graden. Gaat hij af en toe aan. Vind ik ook wel fijn voor mijn huisdieren. Als ik thuis kom gaat hij op 18 graden. Probeer hem rond 22.00 terug te zetten op 17 graden maar vergeet dat vaak. Dan gaat hij automatisch om 23.00 naar de nachtstand. Lotte.

      Verwijderen
  14. Oh oh volgens mij gaat er iets mis bij mij, hij staat tussen de 20 een 22 graden. schaam schaam. maar aan de andere kant, daar valt wat aan te verdienen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Romy,
      Bij ons zet manlief de kachel 's avonds ook op 21 graden hoor. En inderdaad: daar valt wat aan te verdienen.

      Verwijderen
  15. Die staat hier nooit hoger dan maximaal 19 graden. En ik woon alleen, dus geen discussies met niemand. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Overdag op 19 / 19,5 graden en na zessen op 20 graden. Om 22.30 uur gaat de thermostaat naar 15 graden en om 6.45 uur in de ochtend wordt het huis weer verwarmd tot 19 graden. Wij werken beiden aan huis en kunnen overdag niet onder een dekentje op de bank gaan liggen om warm te blijven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Overdag als ik niet thuis ben en 's nachts op 17 en wanneer ik thuiskom met de kids gaat ie naar 19. Is het echt koud en heb ik de wind op het raam, dan gaat ie naar 19,5, maar dat is ook echt warm genoeg voor mij. En ik doe hem ongeveer anderhalf uur van tevoren naar beneden voor ik naar bed ga. Scheelt toch weer een half uur stoken...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Overdag en 's nachts: 14,5 graden en op momenten dat ik thuis ben op 19 graden (alleen beneden).
    In de tijd dat de verwarming aan het opwarmen is, doe ik meestal huishoudelijke klusjes, zodat ik niet te koud heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 19,5 overdag, 20 avond 16 nacht. Boven hebben we de radiatoren iets openstaan tegen bevriezen (heel oud huis, wel dubbel glas/geisoleerde profielen en rockwool-isolatie daar).
    We stoken over een jaar gezien gemiddeld 113 kuub per maand (nu bijna drie keer zoveel, inclusief warm water, natuurlijk).
    Ik heb geëxperimenteerd met lagere temperaturen overdag, maar dan kreeg ik het zo koud dat ik weer in bad ging om het warm te krijgen. Weg winst:)
    Ik houd niet van al te warm, maar ook niet te koud. Door medicatie is mijn lichaamstemperatuur snel van slag bij extreem warm (+25 vind ik dan) of te koud (onder de 19 graden).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als ik huishoudelijke klussen doen is 18 graden te warm, maar mijn normale betaalde bezigheden is achter de pc en dan is 19 echt het minimum. En dat is met dubbele lagen kleding aan. 's Avonds gaat de thermostaat een graad hoger, na klachten van het gezin. Onze thermostaat heeft helaas geen halve graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. s Nachts en overdag als we er niet zijn op 15, als we er wel zijn op 18,5 of 19. Ook dat anderhalfuurtje bij het opstaan, anders vertik ik het om mijn bed uit te komen. Bij lagere temperaturen ga ik in winterslaap :-)

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik lees dat mensen 's nachts hun temperatuur op 14"C of zelfs hoger hebben staan. Dat is echt zonde. Het is bewezen dat je hem 's nachts gewoon op 10 C kunt zetten zonder dat er iets bevriesd. (ervan uitgaande dat je een thermostaat hebt die ervoor zorgt dat als je opstaat de kamertemp. weer op niveau is). Hiermee kun je veel besparen. Gewoon eens uitproberen en de standen bijhouden van de ene methode en de andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zie hier wel vreselijk lage temperaturen voorbij komen hoor....mijn huis is overdag tussen de 17/19 en in de nacht nu 16 maar normaal zo'n 14/15.
    Ik heb allergische astma en lager gaat ten koste van mijn gezondheid(lees schimmels en vocht doordat het niet droog stookt)Dus in vochtige tijden stook ik ook als het niet zo heel erg koud is buiten.:(
    Ik draag een muts om zelf warm te blijven nu en veel kleding aan, want eigenlijk gedij ik het best bij 19/20 graden....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Precies, wij hebben een vochtig huis dus moet de verwarming wel aan. Op de bank hebben we 2 wollen en 2 fleecedekens liggen en daar kruipen we met z'n allen onder als we op de bank zitten. Heel gezellig!

    Siebrie

    NB Als ik niet zwanger was geweest, had ik waarschijnlijk wel bedacht dat een dorpsnaam die eindigt op 'broek', veel vocht in de grond heeft: de Vlaamse betekenis van 'broek' is 'malse weide op de aanslibbingsgrond naast een waterloop'

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Overdag 18,5-19 graden, 's avonds 20 graden. Mijn man wil hem 's weekends nog wel eens op 20-21 zetten overdag. Dat is een beetje irritant omdat hij dan zonder sokken en in een t-shirt rondloopt, kleed je eerst eens op de winter denk ik dan. Ik ben ook bang dat je dan aan de hoge temperatuur gewend raakt, en dat je de thermostaat dan 's avonds nog hoger wilt zetten om het voor je gevoel warm te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts