Anti vlooienmiddel

In plaats van leuke vakantietips val ik jullie maar even lastig met een aan vakantie gerelateerd iets: anti-vlooienmiddel! Het is nog geen vlooientijd met dit koude weer, maar ik ben die ellende met 3 katten altijd graag voor.

Nou heb ik een paar jaar geleden een heel nare maand gehad met anti-vlooienspul wat niet bleek te werken (waar ik pas later achter kwam) en toen heb ik het 'ns goed uitgezocht. Vlooien worden kennelijk op een gegeven moment resistent voor bepaalde middelen en dan kun je spuiten en pipetjes knijpen wat je wilt, maar vlooien hou je. Bij mij waren de katten vlooien resistent tegen frontline.

Uiteindelijk kwam ik uit op stronghold: dit zou een goed middel zijn tegen vlooien. Dit kun je echter bijna niet meer bestellen via webwinkels omdat je dit alleen bij de dierenarts mag kopen. Gelukkig zijn er ook dierenartsen met een webwinkel. Het kostte wel even zoeken vanavond waar het te koop is (waardoor er dus geen tijd meer was voor het samenvatten van m'n vakantietips).

Ik heb nog wel even gegluurd naar andere middelen zoals advantage en spul wat je door het eten van de kat doet en wat een soort van anticonceptiepil voor vlooien is (Beaphar Vlooien anti-conceptie), maar daar waren de reviews over verdeeld. 

Goed... uiteindelijk hetzelfde dure spul als vorig jaar maar aangeschaft. 80 Euro was ik kwijt voor in totaal 12 pipetjes. Dat voelt nou niet bepaald als consuminderen... 

Als je 3 katten hebt tikken dit soort dingen gelijk flink aan. Ik meen me te herinneren dat ik per kat 3 pipetjes over heel het vlooienseizoen heb gebruikt, dus dan zou ik nog wat over moeten houden voor volgend jaar. Klein voordeel is dat het spul ook gelijk ontwormd.  
 


Wat gebruiken jullie om je kat vlovrij te houden? 
En hoeveel zijn jullie per jaar per kat kwijt aan anti-vlooienspul?

Reacties

  1. Je katten "wassen" met hout-as helpt ook goed. Gewoon een handjevol as goed inwrijven in alle haarrichtingen van je kat. Laat hem daarna een tijdje gewoon hiermee lopen (dus het is wel plezierig als hij/zij dat buiten kan doen, tenzij je van stoffen houdt). Na een tijdje de kat kammen of gewoon hopen dat de as eruit is. Blijkbaar stikken de vlooien in de as, of weet ik het. Maar het helpt gewoon. Ook bij kippen trouwens, wat as over de vloer van het nachthok strooien en ze schrobben en zo het vanzelf over hun veren. Helpt perfect tegen (bloed)luizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe vaak moet je ze inwrijven met houtas? Waarschijnlijk dood je de vlooien eenmalig...?
      WMT

      Verwijderen
  2. Ik heb gehoord : met teatree-olie. Is wel heel wat goedkoper en ook tegen teken. Het proberen waard. Google er maar `ns op. succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Teatree-olie schijnt giftig te zijn voor katachtigen. Bron: Plazilla. Ga de hout as eens uitproberen...Met 6 katten geef ik iedere 4 weken 36,00 euro uit aan Frontline Combo. Ik koop het bij de dierenarts, en nog steeds vlooien...volgens het bedrijf heb ik buiten een ernstige besmettingsbron??? Vlooien zijn niet resistent tegen Frontline Combo volgens het bedrijf...Iedere 4 weken geef ik ze Frontline Combo en toch nog vlooien...Dierenarts is er ook niet tevreden over, heeft ook contact opgenomen met het bedrijf. Er is helaas geen alternatief tegen vlooien en teken...
      WMT

      Verwijderen
    2. Ik zou een vlooienmiddel met een andere basis proberen. Het middel wat bij mij niet werkte was nl ook Frontline.

      Verkopers (of bedrijven) zijn niet onafhankelijk in hun advies. Ze verdienen namelijk aan jou. Of jij ondertussen gek wordt van de vlooien zal een heleboel verkopers worst wezen. Op google vindt je meer over de verschillende soorten anti=vlooienmiddelen en ervaringen van gebruikers.

      Over frontline zijn veel klachten. Veel mensen gebruiken advantage of stronghold.

      Verwijderen
  3. Helemaal niks. In al die jaren dat we katten hebben en gladde vloeren, geen vlo gezien. Wel eens een vlo bij andermans kat zien rondwandelen, maar niks bij die van ons. Toen we vloerbedekking hadden, trouwens ook niet. Was er wel eens bang voor dat ze tegen de benen op zouden springen als we thuis kwamen van vakantie. Maar niks, nada, nothing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook niks. Nog nooit last gehad met hond en kat. Bespaart een heleboel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ugh, praat me niet van vlooien. Mijn poezen hadden ze elk jaar ( nochtans ook altijd Frontline en dergelijke gebruikt, eerste keer wegens binnengehaald zwerfpoesje en zaten ook heel veel buiten met andere poezen) en mijn poezen kwamen overal in huis dus ik heb ze 2 x binnen gehad. NOOOOOOOIIIIIIT MEEER! De ergste periode in mijn leven. Die beesten krijg je echt quasi niet weg. Het heeft me telkens een maand gekost en 100 keer alles kuisen, wassen, spuiten enz...om ze weg te krijgen. Om maar niet te zwijgen van het pyschologische aspect want je ziet in elk zwart puntje een vlo, je wordt er gewoon gek van! En die zitten niet alleen in zetels of tapijten ofzo hoor, ik zag er gerust op de muur zitten of op plaatsen waar in de verste verte geen poes of tapijt te bekennen waren (je neemt die blijkbaar mee via je kleren :-(

    Ik heb geen poezen meer en wil er nooit geen meer, streel zelfs geen enkele poes meer, al was ik zo'n dierenvriend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brr ja een vlooienplaag is heel erg.

      Met goede middelen is het echter goed te voorkomen hoor.
      Ik heb al ruim 25 jaar katten en slechts 2 keer een vlooienplaag in al die tijd.

      De katten mogen hier trouwens niet boven komen.

      Verwijderen
  6. Mijn collega kreeg vlooien binnen via de buren. Die hun poezen liepen op de beklede gemeenschappelijke trap en die springen dan op je kleren/benen en hoppa je brengt ze gezellig mee naar binnen. Of naar het werk, ook al gehoord. Ik had zo'n schrik dat ik mijn vlooien mee zou nemen naar het werk! Dat mijn collega's nog contact met mij wilden, chapeau :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zag bij de dierenarts iets hangen over een injectie die je je kat kan laten geven om het hele seizoen van de vlooien af te zijn. Heb er geen ervaring mee, weet niet precies hoe en of het werkt, maar lijkt me wel makkelijk. Geen idee wat het kost, maar misschien kan je eens informeren als het je wat lijkt.

    Hier gebruik ik trouwens Advantage en geen last van vlooien. Maar mijn kat komt weinig in aanraking met andere katten. Hij wordt al wat ouder en blijft het liefst bij ons in de tuin. Ik kocht vorig jaar een groot verpakking afgeprijsd (was tegen het einde van het seizoen) en kan daar nu een heel seizoen nog mee doen. Was 40 euro als ik mij goed herinner voor 12 pipetjes, nog houdbaar tot 2015, dus mocht er over blijven kan ik volgend jaar nog gebruiken. Ook ergens online besteld, maar weet niet meer waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo eens in de 5 jaar is het bij mij thuis ook raak. Al jaren geleden heeft mijn moeder me eens gewaarschuwd dat anti-vlooienmiddeltjes als ze net op de markt komen alleen bij de dierenarts verkocht worden. Als het middel niet meer werkt omdat de vlooien resistent zijn geworden, wordt het op de markt gegooid. Dus waarschuwde ze mij: alle middeltjes die in de supermarkt en dierenwinkel te koop zijn, zijn nog wel giftig (zij was natuurlijk bezorgd om mij) maar werken niet. Dat het zonde van je geld is, is nog tot daar aan toe.

    Ik heb het wel eens geprobeerd om de kat te kammen met een vlooienkam, maar ja, kat met lang haar die het normaal ook al niet zo leuk vond om gekamd te worden, dat was niets. De vlooien haalde ik van de kam af (ze kunnen goed springen) en stopte ze meteen in een bakje met water en flink veel afwasmiddel. Niet laten schuimen! Je kan ook de hele vlooienkam onderdompelen en dan pas de vlooien eraf vegen. Let er dan wel op dat je eerst de kam zeepvrij maakt voordat je hem weer op de kat loslaat. Dit moet je wel een aantal keer per dag doen want de vlooien vermenigvuldigen erg snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn dierenarts zegt altijd dat we geen frontline moeten gebruiken, hij hoort daar namelijk vooral veel negatieve dingen over. Ik gebruik Beaphar of Advantage voor mijn katten.

    Vorig jaar had ik een schoonzus die beweerde NOOIT vlooien te hebben en die gebruikte dus ook geen anti-vlooienmiddelen voor haar katten. Nog geen maand later was haar hele huis vergeven van de vlooien en zij heeft plavuizen in huis liggen, dus het maakt niet uit of je gladde vloeren hebt of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. IK wissel stronghold met frontline af, inderdaad om resistent zijn te voorkomen. Hebben we 1 x gehad en dat was een drama.
    Meestal geef ik 3 keer een pipet tijdens de zomerperiode maar tussendoor als het kouder is ook wel eens als ik toch vlooienpoepjes aantref bij het kammen.
    Het is veel geld, ik zet maandelijks geld op zijn voor de dierenarts en antivlooienmiddelen, dus als ik het nodig heb is het geld er.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm.... nou heb ik net weer stronghold besteld...
      Volgend jaar dan maar advantage kopen (of heel veel houtas verkrijgen ;-))) voor de afwisseling.

      Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
    2. Goh spaarcentje, 1 keer vlooiendrama gehad en toch nog 2 zwerfpoezen willen helpen las ik op je blog, knap en bewonderenswaardig hoor! Ik heb er echt een trauma aan overgehouden en blijf er nu ver bij uit de buurt maja...was een zwerfpoesje met traumatisch verleden blijkbaar en die was zo bang dat ik die dan nog niet eens deftig kon behandelen tegen vlooien erbovenop...echt een vreselijke situatie :-(

      Verwijderen
  11. ik maak zelf een vlooien middel geef mijn 3 katten en 1 hond elke week 2druppels en ze hebben geen van allen last van vlooien
    ook mijn dochter gebruikt het voor haar 2 katten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe maak je dat dan?
      Want daar wordt ik nu wel heel nieuwsgierig naar!

      Verwijderen
    2. ik heb neemblad in jenever gezet dit een 2 weken laten staan
      dan zeven en verdunnen voor gebruik en geef ze iedere week 2 druppels
      1 in de nek en 1 net boven hun staart dit is voor onze drie katten en de hond geef ik 2 dr in de nek en 2 dr boven zijn staart en ze hebben geen last van vlooien

      Verwijderen
    3. Bedankt voor het delen!

      Komen jouw katten ook buiten?

      En wat is neemblad?

      Verwijderen
    4. heb mijn katten in een grote ren aan huis
      ze kunnen dan naar buiten als ze willen
      ze maken er dan ook dankbaar gebruik van

      Verwijderen
    5. dag Wil, in welke verhouding doe je het Neemblad op de jenever, hoeveel blad en hoeveel jenever? En helpt het ook tegen teken? Waar haal je Neemblad of kun je dat ook in de natuur plukken?
      Vriendelijke groet,
      Anne

      Verwijderen
    6. sorry voor de late reactie ik neem een liter fles jenever en doe een hand vol bladeren er in en laat dat 2 weken staan en geef dan de 3 katten en de hond 1 keer per week 2 dr en er zijn hier nogal wat mensen die het de dieren geven en ben nu 2,95 voor een flesje kwijt { verkoop het nog al veel )
      vr gr Wil

      Verwijderen
  12. Vorig jaar ook vlooien gehad. Eenmaal vlooien ben je een kapitaal kwijt om je huis met antivlooienmiddel weer schoon te krijgen, dus je kunt het beter voor zijn.
    Hoe maak je zelf anti vlooienmiddel?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vroeger gebruikte ik ook verschillende middeltjes tegen vlooien van de dierenarts en toch kregen ze het ieder jaar weer (mijn katten komen niet buiten maar ik heb ook honden)
    tot een jaar of 5 terug eerst 1 van mijn katten ziek werd van de frontline en later 1 van de honden!
    Daarna ben ik gestopt met vlooien middel (scheelt ook behoorlijk wat geld)
    Maar het gekke is.............ze hebben nooit geen vlooien meer gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eurootje, ja gek, ik denk dat de mijne ze ook pas kregen toen ik begonnen ben met anti-vlooienmiddelen. Maar ik denk dat het ook wel met de omgeving te maken heeft. Of er in de buurt veel zwerfpoezen enzo lopen. Is er 5 jaar geleden misschien iets veranderd in je situatie, verhuisd of een bepaalde poes of hond weg? Misschien zijn bepaalde poezen of honden er misschien vatbaarder voor of net niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Stronghold voor grote hond kopen, even uitrekenen hoeveel de katten/honden mogen hebben, met pipet met injectinaald de juiste hoeveelheid optrekken en je bent goedkoop maar vooral goed van de vlooien af.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tot mijn grote verbazing lees ik een aantal keer over de bron van een vlooienplaag; een zwerfkat!
    Nu run ik al ruim 10 jaar een zwerfkattenopvang en wordt iedere kat hier bij binnenkomst ontvlooid (en ontwormd). En daarbij is het mij opgevallen dat juist de meeste zwerfkatten vlo-vrij zijn. In tegenstelling tot de 'gewone' huiskatten die hier ook wel eens komen logeren als pensiongast, of per ongeluk als vondeling.
    Overigens zijn wij ook nog altijd op zoek naar een goedkoop vlo-middel en ontwormmiddel, dat toe te dienen is zonder lichamelijk contact te hoeven maken met de kat. Veel van onze zwervertjes zijn verwilderd, dus maandelijks een pipet in de nek uitdrukken is geen optie. Ben benieuwd of er nog iemand is met bruikbare tips?! We zijn nl. een vrijwilligersorganisatie die afhankelijk is van giften en de parasietenbestrijding is helaas een enorme kostenpost... graag jullie reacties. Bedankt! Kattenkopje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gaf altijd program cat: een middeltje wat je door het eten van de kat roert. De vlooien gaan er niet dood van, maar de eitjes komen niet uit.

      Mijn vorige kat kon je namelijk ook echt geen pipetje in de nek doen. Deze wel.

      Verwijderen
  18. wij hebben 3katten en 1 hond ik druppel elke week en het hele jaar door het middel helpt echt hoor het heel veel klanten van de trimmer het is te koop bij reiki-Esmeralda.nl voor 2.95 oer flesje van 5ml en omdat het maar 2 dr per keer is doe er nog lang mee hier geen vlooien meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga eens kijken, dit is misschien een goede aanvulling op de injectie die mijn katten eens per jaar krijgen (hiermee komen de eitjes van vlooien niet meer uit - werkt een half jaar en voorkomt vlooienplagen).

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts