Een zuinige, veilige, ruime auto met lage wegenbelasting gezocht!

Een ware consuminderaar koopt nooit zomaar iets (of doet in ieder geval een poging daartoe) en  zeker niet zomaar een auto.

Al jaren zijn manlief en ik tevreden Daihatsu Cuore rijders. Deze autootjes kosten weinig in aanschaf (manlief zijn autootje kostte 750 euro, die van mij het dubbele), zijn een lachertje qua wegenbelasting (net gestegen van 11 naar 12 euro per maand) en rijden ook nog eens vrij zuinig.  Je hebt genoeg been- en hoofdruimte, ook achterin en de laadruimte is voor zo'n klein ding ook nog best leuk.

Het punt is dat we dit jaar (hopelijk dan toch) een lange rit gaan maken voor onze adoptie en mogelijk in bar winterweer. Er moeten veel spullen mee heen en veel spullen mee terug + natuurlijk 1 of 2 kindje (s). Heuvels en sneeuw kunnen onze autootjes niet goed hebben en het zitcomfort is niet voldoende om er 1400 kilometer tevreden in te zitten. Daarbij laat de veiligheid van onze oude bakkies ook echt te wensen over.

Goed... een andere auto dus...

Maar wat? Welke auto geeft een maximum aan veiligheid en zuinigheid, tegen een minimum aan aanschaf- en rijkosten? Vreselijk veel meer ruimte hoeven we trouwens niet, gewoon net een maatje groter. Met een dakkoffer erbij komen we dan letterlijk een heel eind.

We kijken nu aarzelend naar een Mitsubitsu Colt (degelijk merk, iets meer ruimte, zeker veiliger, veel meer pit, lage wegenbelasting van rond de 25 euro per maand en 1 op 15-16 met gunstige tweedehands aanschafprijzen).

Hopelijk hebben jullie als doorgewinterde consuminderaars ook nog tips. Welke auto biedt een maximum aan voordelen tegen een minimum aan kosten? (en waar hebben we het dan ongeveer over?)

Reacties

  1. Effe bij de Consumentenbond kijken? 7 euro per maand lidmaatschap en per maand opzegbaar (las ik toevallig laatst - ik zit er zelf nog over na te denken of ik lid zal worden).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de lijstjes met zuinigste en veiligste auto's al gevonden, alleen kijken die altijd alleen maar naar de nieuwe auto's. En dan kun je wel naar oude lijstjes ook kijken, maar dan krijg je zo'n brij aan opties..

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Het maximale budget is 5.000 euro en dan wel met een lage tellerstand...
      (rond de 50.000 op de teller zou mooi zijn )

      Verwijderen
  3. Wij hebben jarenlang in meerdere Colts gereden altijd zeer tevreden over. Nu overstapt op de grotere variant van M.itsubisi ivm 3 pubers die hebben in een Colt echt niet genoeg ruimte. Tot nu toe dus altijd erg tevreden weinig onderhoudskosten en als je uitkijkt kun je tegen een goede prijs en degelijke auto kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je input. We gaan de colt zeker verder bekijken. Het klinkt als een interessante optie!

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Als ik kijk naar wensen lijstje kom ik op Dacia Sandero uit.

      Verwijderen
    2. Als ik de reviews van de Dacia lees dan kom ik op een verbruik van 1/13 en dat vind ik te hoog.
      Is jullie ervaring misschien anders met het verbruik?

      Ik moest trouwens echt even googelen, want had nog nooit van da merk gehoord. Wat leuk om er zo achter te komen dat er meer is dan de standaardmerken!

      Verwijderen
    3. De mijne rijdt 1 op 17 (ik heb een Dacia Logan sedan) en ik betaal weinig autobelasting omdat de auto niet zo zwaar is, maar ik heb er wel erg veel ruimte in (kofferbak van 500 l.). Ik vind het een heerlijke auto!

      Verwijderen
  5. Je zou kunnen overwegen om een auto te huren of te lenen/ tijdelijk ruilen. Omdat je niet elke keer zo'n reis gaat maken kan dat misschien ook een optie zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees de laatste regelmatig over een website waarop je auto's kunt lenen van andere mensen, omdat ze hem toch niet nodig hebben. Is dat geen handige tussenoplossing? Dan hoef je geen nieuwe te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom huur je niet een auto voor het ophalen? Als deze auto voldoet, en ook nog voldoet met adoptie kindje(s), dan is het zonde om een andere aan te schaffen. Tenzij jullie natuurlijk echt een andere auto willen met iets meer ruimte.
    Volgend jaar wordt voor vrijwel alle zuinige auto's de wegenbelasting ook weer ingevoerd. Daar moet je dan ook rekening mee houden. Je zou de ANWB kunnen bellen.. wellicht dat daar iemand is die een zinnig advies kan uitbrengen? Of de site van de ANWB onder de volgende link http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos/zuinige-occasion-kopen. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De optie huren / lenen komt een paar keer voorbij. Het lastige is, dat we maar kort van tevoren horen wanneer we wegmoeten en dan gelijk voor een langere periode weg zijn.

    Huur komt zo op ruim 1500 euro en dat vind ik zonde van het geld.
    Lenen doe ik niet graag voor een dergelijke grote afstand / lange duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn autootje is aan vervanging toe. Wij hadden bedacht dat als we die inruilen voor een iets groter, veiliger en doortastender model, dat we die auto dan alvast van onze todo lijst af kunnen vinken. Maar dan moet ie dus niet veel duurder zijn in de wegenbelasting ed.

    Ik denk dat we eerst de optie 'Mitsubitsu Colt eens uit gaan zoeken. Eens kijken of manlief erin past en zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een daihatsu sirion :) ik rij 1op 18, 25 euro pm wegenbelasting en zit een stuk comfortabeler na de cuore! Heb hiervoor ook 3 jaar cuore gereden..

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts