Abces bij katten

Het lukt even niet zo met dagelijks schrijven. Ondertussen gebeurd er hier echt genoeg.

Een van onze katten was zondagochtend niet lekker: hangerig, een beetje suf en incommunicado (waar het beest anders hele dialogen aangaat via een heel scala aan mauwtjes en andere geluiden).
's middags kwam er opeens allemaal pus uit een bult op zijn wang.
Dat was wel even schrikken hoor!

In de 25 jaar dat ik katten heb, had ik nog nooit zoiets gezien. Internet vertelde me dat hij een abces heeft, iets wat regelmatig voor schijnt te komen bij katten.

Een abces is het resultaat van een onderhuidse infectie onder een wondje. Die wondjes ontstaan vaak door een vechtpartij met een andere kat. Bij katten sluiten wondjes zich heel snel en als er dan nog vuil in de wond zit (wat vaak het geval is) dan krijg je een abces.

Gelukkig meldde internet dat het gewoonlijk niet ernstig is, als je het abces maar goed verzorgd.
Daarbij is het belangrijk dat de wond open blijft, tot al het pus eruit is (meestal een paar dagen). Dit doe je door de plek schoon te maken met afgekoeld gekookt water (al dan niet met wat soda, biotex of zout - biotex in ons geval).

Gelukkig staat onze kater al het gepoets aan zijn koppie goed toe. Vanmorgen heeft manlief hem voor de zekerheid nog even na laten kijken door de dierenarts. En inderdaad: een abces. De dierenarts heeft de plek kaalgeschoren, nog eens schoongemaakt en een antibioticakuur voorgeschreven.

Onze mooie, stoere kater ziet er even niet uit met zijn kale wang met een gat erin, maar in ieder geval knort hij weer en heeft ie weer praatjes.

Nou maar hopen dat zijn wang snel geneest.

Iemand ervaring?

Reacties

  1. Lang geleden heb ik het ook met een kat gehad. Die kreeg een bult op zijn rug bij zijn staart. Ik ben daar toen mee naar de dierenarts gegaan en die heeft het gelijk opengemaakt. De wond is daarna heel snel genezen.

    Beterschap voor jullie kater en wel fijn dat hij al dat gedoe aan zijn wang toestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Regelmatig gehad hier. Ga er niet meer mee naar de dierenarts pas als het na een ruime week niet dicht is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willemien, even een vraag: maak je de plek dan alleen aan de buitenkant schoon, of ook meer binnenin (door er wat schoon water met betadine oid in te spuiten). De plek is bij de dierenarts niet schoongespoeld, alleen aan de buitenzijde schoongemaakt en er is nog steeds een (kleinere) bult met pus erin.

      Verwijderen
    2. Zolang de plek open is, kan de pus eruit, 't Is geen leuk klusje om zo'n bult open te maken, katten en honden worden daar ook niet blij van, wel van het resultaat omdat de pijn letterlijk wegvloeit.
      Beterschap

      Verwijderen
  3. Helaas weet ik hier niets van. Fijn dat het internet in ieder geval een diagnose kon helpen geven! Beterschap gewenst voor je kat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb regelmatig katten gehad met abcessen. Daarbij is zorg van de dierenarts echt noodzakelijk. Een abces doet namelijk heel veel pijn en dat is heel naar. Open laten snijden (neus dichtknijpen) en antibioticaprik is meestal een perfecte oplossing. Behalve bij mijn laatste kat, die was al te oud en heeft het herstel niet overleefd, wat de dierenarts trouwens ook al voorspelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas hier ook met regelmaat met zoveel dieren, soms kan je het aankijken maar vaak ook niet ligt er een beetje aan.
    Vorige week bij een van de honden waar we ook even mee naar de dierenarts zijn gegaan die heeft de plek gespoeld.

    deb

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kat Wybertje heeft er nu een. Ik ga niet meer naar dierenarts. t Gebeurt zo vaak en ik weet wat ik moet doen. Gaat meestal vanzelf open, schoonmaken met watje aan buitenkant. als t dicht gaat weer openmaken en dan geneest t vanzelf en heel snel. Mijn kat is er niet een die je zomaar beet kan pakken dus meestal lukt t niet eens om schoon te maken maar hij geneest vanzelf. Ik weet niet of een abces pijn doet want hij eet normaalligt heel ontspannen op de bank en doet gewoon wat ie altijd doet dus volgens mij valt t mee hoor de pijn. Wel heel vervelend iedere keer, ook voor mij. fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een maand geleden hier.
    Een dikke bult op zijn schouder. Heeft ie zelf opengekrabd en schoongehouden.
    Was het wondje weer dicht, ging het weer open.
    Nu is het helemaal weg en voel niets meer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onze poes, ondertussen helaas door ouderdom overleden, was zeer territoriaal, dus deelde en ontving regelmatig een tik van de buurtpoezen met als gevolg regelmatig abcessen. Meestal merkte ik 1 of 2 dagen voor die openbarstte dat ze er een had, ze was dan hangerig en lag het liefst op een rustig plekje maar ze stond nooit toe dat ik er wat aan deed. Ze beet ze zelf kapot en hield zelf de wond schoon. Als zo'n abces eenmaal open was dan was het voor haar weer goed. Wel hield ik altijd de wond in de gaten maar eraan komen stond ze niet toe dat was haar domein. Verder kon je altijd alles met haar doen maar van zo'n abces moesten we van haar afblijven. En als het eenmaal open was dan was het meestal binnen een dag of 4 volledig genezen.
    Als een kat verder gezond is weet de kat en de natuur zelf soms het beste hoe ermee om te gaan. Maar hou het wel een beetje in de gaten zeker als de kat zieker lijkt te worden of als het niet dichtgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hadden ook zo,n "vechtjas" na ettelijke keren met m naar de dierenarts geweest,hebben we zelf de boel "schoongemaakt"met gekookt water en daarna sudocreme op het wondje het onsmet prima en onze kerel knapte snel op

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts