Lunchboxen

Eerlijk gezegd heb ik er altijd een hekel aan gehad om
A: brood te smeren wat je op een later moment opeet
B: brood uit een broodtrommel te eten.

Japanse bento box
Sowieso vind ik dubbelgevouwen boterhammen niet lekker en zeker niet als ze klef zijn of verkruimeld (of door elkaar gehusseld als in zoek de andere helft van de boterham).

Maar ja.... lunchen op het werk kost  me minimaal 2 euro per dag en dat is met drie werkdagen nog steeds 6 euro per week en rond de 25 euro per maand (als ik geen duurdere broodjes koop). Die 300 euro die het per jaar kost geef ik liever anders uit. Zeker als er voor minder geld beter geluncht kan worden. 


Japanse bento box 
Een paar jaar geleden las ik ergens over bento boxen. Dit is een Japanse rage die bestaat uit een bakje (lunchtrommel) die opgedeeld is in verschillende vakjes. Hierin worden dan verschillende soorten hapjes gedaan. Als je googled op bento dan zul je zien waar ik enthousiast over werd (ik heb het dan over de lunchtrommels met gewoon eten wat eruit ziet als eten, niet over de super schattige, tijdsvretende over de top gedecoreerde lunches - hoewel die wel erg leuk zijn om te bekijken). 


Bento box van ah
Ik had al een echte Japanse bento box (gekocht in een klein oosters winkeltje in den Haag, na lang zoeken in verschillende winkels - bento's waren toen nog niet hip). Maar nu vond ik bij de appie een hele leuke en handige lunchbox. 

Voor 2,99 euro per stuk kocht ik er twee en heb ik er spijt van dat ik er geen drie kocht :-)


Bento box van AH in onderdelen
Let op het bestek wat onder het
bovenste deel geklikt kan worden. 
Zoon krijgt er eentje mee naar school en ik heb twee lunchboxen die ik af kan wisselen, mocht de vaatwasser niet gedraaid hebben.

In de trommel gaan restjes van de vorige dag (ik kook vaak gewoon wat extra), nootjes, chocolade, rauwkost en brood. 


 Wat gaat er bij jou en je gezin mee naar werk / school? 








Reacties

  1. Leuke doosjes! Heb voor de kinderen van die lunchbots trommeltjes met 3 en 5 vakken. Super fijn vind ik die trommels. Daarin prop ik dan wat brood, plakjes salami, een bakje rozijntjes, olijven, een babybell kaasje, tomaatjes, komkommer, wortel, besjes, popcorn, een koekje of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lunchbots zijn ook leuk, maar iets te duur voor hier (er verdwijnen hier nog wel eens broodtrommels...)

      Verwijderen
  2. Ik neem drie boterhammen (waldcorn van een fijne bakker) mee en haal dan aan het begin van de week beleg in de pauze van het werk. Daar doe ik dan een paar dagen mee. Is het op dan haal ik nieuwe. Ik heb ook altijd kleine tomaatjes, radijsjes oid mee. En een appel. Wij hebben geen catering op het werk maar een winkelcentrum aan de overkant.
    Ilse.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat eerste is écht herkenbaar! Ik heb nu van de week toevallig zo'n soort broodtrommel bij de IKEA gekocht. Nog niet gebruikt, maar ik hoop er straks wel veel plezier van te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ga ik bij de Ikea de volgende keer een rondkijken naar een broodtrommel
      Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  4. Mijn kinderen krijgen een trommel mee. Dochter in de trommel in een zakje komkommer en druiven. Zonder zakje zitten dan de boterhammen en een koekje. Zo'n doos is misschien een optie voor ons. Zoonlief krijgt de boterhammen en koekje ook in een trommel. Manlief komt thuis lunchen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ikzelf neem een bakje met onbelegde boterhammen mee. Op het werk heb ik in de koelkast staan: boter, hartig beleg, zoet beleg.

    De beide meiden krijgen een lunchtrommeltje mee naar school met 2 belegde boterhammen (1 zoet, 1 hartig), en 2 siliconenvormpjes met druifjes, rozijntjes, vleeswaren, kaas, koekje, etc. Vaak doe ik er een plastic cocktailvorkje bij (bv bij olijfjes) zodat de vingers niet zo vies worden. Het vorkje wordt afgewassen tot het kapot is, maar ik vind het niet erg als het kwijtraakt.

    Ik heb ook hele kleine plastic doosjes met een dekseltje (die in de brooddoos passen), daar doe ik soms wat versgepofte popcorn in (zonder iets), gedroogde banaan, olijfjes.

    Soms maak ik een 'stokje' met een druif, blokje kaas, rolletje ham..... het is maar net hoe crea ik me voel en wat er in huis is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he om een lekkere lunchtrommel klaar te maken. De verschillende kleine hapjes maken het sowieso al leuk.

      Verwijderen
  6. Mijn jongens zijn echte broodeters. Ze krijgen een broodtrommel mee waar bovenin het deksel een koelelement zit. Hierdoor krijg je niet van die kleffe broodjes. Bakjes zijn gevuld met 4 / 5 boterhammen en een plak ontbijtkoek. Voor in de eerste pauze krijgen ze een bakje met fruit mee.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Manlief neemt met ochtend diensten altijd een trommel met boterhammen mee, of koude pannekoeken oid. Met zijn middagdiensten altijd een Warme prak en 2 boterhammen, en de Nachtdienst is Verschillend net waar hij trek in heeft en wat er in huis is. Valt de middagdienst op een zondag dan word er Chinees gehaald op het werk.

    De kinderen lunchen tussen de middag thuis. Wel krijgen ze een beker met limonade mee en een bakje fruit smorgens,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft je man een magnetron op zijn werk? Of heeft hij een fantastische warmhoud-trommel..? (ik ben nieuwsgierig en erg dol op warme lunches ;-))

      Verwijderen
    2. Er zijn ook thermos trommels van Lunchbots, gebruikt mijn zoontje als hij niet kan mee eten. Zelf neem ik ik een salade mee in een rvs trommel op het werk wat olie en azijn er over met 2 gekookte eitjes. Heerlijk.
      Olga

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts