Stoppen met werken: best spannend

Zoals jullie weten hebben we het plan dat ik ga stoppen met werken. Alleen merk ik dat ik geen concrete datum durf te prikken. Met een huis wat we misschien willen verkopen en de onzekerheid of / wanneer er een tweede kindje komt ben ik een beetje huiverig om nu al te stoppen.



De man maakt zich niet zo'n zorgen. Zijn eigen bedrijf doet het goed en hij heeft het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt. 

Ik heb meer concrete geruststelling nodig. 

En dus loop ik de verzekeringen na en proberen we extra op de uitgaven te letten. Daarnaast zetten we sinds vorige maand mijn huidige maandinkomen opzij op een spaarrekening. Als dat een paar maanden achtereen lukt, dán durf ik wel denk ik. 
Daarbij hebben we dan ook een extra buffer om eventuele tegenvallende inkomsten op te vangen. 

Nu alleen maar hopen dat al dat 'verstandig' doen ook inderdaad verstandig is. Soms weet mijn gevoel het toch beter. 


Reacties

  1. Wat spannend zeg. Volg je hart, dat klopt altijd zeggen ze wel eens. Misschien is het een optie om te proberen of je onbetaald verlof kunt krijgen, of zorgverlof? Dan kun je alvast wennen en kijken hoe het bevalt:-)
    Hoe ga je dat met een mogelijk pensioengat doen of maak je je daar geen zorgen over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spannend is het inderdaad.

      Zorgverlof heb ik deels al en dat is aan het einde van dit jaar op. De opgenomen uren ga ik in ieder geval niet meer werken.

      Over het pensioen maak ik me geen zorgen. We sparen en de rest zien we dan wel weer.

      Verwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat je het spannend vind. Wat zijn de overwegingen om te stoppen met betaald werk?

    Zes maanden lang je salaris storten op een spaarrekening en gedurende die periode leven van het salaris van je partner is een uitstekende methode om te testen hoe het gaat. En tegelijkertijd een fijne buffer op te bouwen : )

    Als je het financieel spannend vind, zou je ook eens kunnen kijken of je vanuit huis wat kunt verdienen met behulp van je blog.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De man zijn bedrijf groeit - wat ervoor zorgt dat thuis alles steeds meer op mij aankomt. Met een kind wat beperkt naar de opvang kan en waar regelmatig zorgafspraken aan vast zitten is het een steeds groter gegoochel (en geren) om alles rond te krijgen.

      En wij houden van rust en relaxt... ;-)

      Verwijderen
    2. De opties om vanuit huis te verdienen ga ik inderdaad ook verder uitzoeken.

      Verwijderen
  3. Ik snap wel dat je niet graag ontslag neemt, met slechts één onzeker inkomen wat overblijft en met weliswaar een buffer, maar dan wel eentje die geen jaren toe kan. Ik zou lekker nog even door werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet of je nu fulltime werkt maar ik zelf zou, ook al is het maar 8 uur in de week, parttime blijven werken. Dat levert veel belastingvoordeel op en je verliest de aansluiting met de arbeidsmarkt niet. Zou het nodig zijn, dan kun je veel gemakkelijker weer meer gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hebben we het over gehad. Maar 8 uur werken is in mijn baan niet te doen. Mijn nut verdwijnt dan - en daar zou ik zelf weer niet gelukkig van worden. Op dit moment werk ik 16 uur. Meer kan er eigenlijk niet af.

      Verwijderen
  5. Heel spannend zeg! Ik zit een beetje in dezelfde fase, maar dan een paar stappen verder: vanaf 1 november werk ik niet meer in loondienst. Wij hebben ook een flinke buffer en bezuinigen ook aan alle kanten. Echt spannende tijden, maar wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zeker een lastig besluit. Ik wilde graag stoppen om bij de kinderen te zijn. Wij hadden ook besloten dat ik nog even door zou werken en we nog even zouden sparen maar al vrij snel merkte ik dat ik niet meer lekker functioneerde op mijn werk; ik stond al met 1 been buiten als het ware. Toen maar mijn gevoel gevolgd en ontslag genomen. Nu, 9 maanden later nog geen spijt. Al zijn we nog wel aan het zoeken naar meer financiële balans.
    Mocht je het interessant vinden, ik blog er ook af en toe over.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een spannende en herkenbare stap! We hopen zelf over een paar weken ons eerste kindje te krijgen, en ik kan helaas (nu 36 uur) alleen maar 4 uur minder gaan werken bij huidige werkgever. Stiekem weet ik dat dat voor mij niet werkt, dus hier moeten ook knopen doorgehakt worden.

    Niet teveel naar een ieders mening luisteren denk ik, maar simpelweg je eigen hart en gevoel volgen; uiteindelijk moet je het met je eigen situatie doen en niet met die van n ander ;-)

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 32 uur met een baby is inderdaad wel erg veel. Zeker als je partner ook maar beperkt (of niet) zorg kan leveren.

      Succes met knopen hakken.
      Hier puzzel ik nog even door...

      Verwijderen
  8. Helemaal logisch toch dat je het spannend vindt. Het is toch een stap in het onbekende. Een ding wil ik je meegeven: zekerheid heb je nooit. Niet als je blijft werken, niet na een paar maanden geld opzij zetten en niet als je nu zou stoppen. Voorspellen hoe het leven gaat lopen kun je niet. Je kunt alleen doen wat goed voelt voor je gezin. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt inderdaad.

      Ik denk dat ik eerst eens ga vragen wat mijn opzegtermijn is en bij mijn werkgever ga melden dat ik in een denkproces zit... Dan weet hij in ieder geval dat er iets gaat komen en dan kan ik nog heel even verder puzzelen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts